14-15-16 april 2016 zijn weer de Joomla!dagen Nederland. DSD Business Internet maakt, voor het ontwerpen van websites voor hun klanten, gebruik van het CMS van Joomla. Dit weekend zijn de jaarlijkse Joomla!dagen, de elfde editie alweer. René Kreijveld, webdeveloper bij DSD en Joomla!-man van het eerste uur, geeft tijdens die dagen twee presentaties. Omdat we nieuwsgierig zijn naar het hoe, wat en waarom stellen we René een paar vragen.
Joomla, hoe is dat eigenlijk ontstaan?
“Joomla is ontwikkeld door het Australische bedrijf Miro. Die hadden een commercieel cms en dat was niet zo succesvol. Ze hebben toen de broncode openbaar gemaakt, zodat iedereen kon meehelpen om de software beter te maken. Zo onstond Mambo. Mambo werd erg populair en won allerlei prijzen. Miro Corporation richtte een stichting op met als doel het project financieel te ondersteunen en het te beschermen tegen rechtszaken. Het ontwikkelteam beweerde dat de bepalingen van de stichting in strijd waren met eerdere overeenkomsten gesloten door het gekozen Mambo Steering Committee. Het ontwikkelingteam heeft toen de broncode opgepakt en is onder een andere naam verder gegaan: Joomla. Joomla is een Swahilisch woord en betekent ‘all together’ of ’as a whole’. Nu is Joomla nog steeds open source-software. Je kunt het gratis downloaden, je kunt het installeren, je kunt het zo gaan gebruiken. En al die jaren is het cms enorm verbetert en uitgebreid en vanaf Joomla 1.5 is heel veel code herschreven. Inmiddels zitten we op versie 3.5 en versie 4.0 komt er hopelijk volgend jaar aan.”
Gratis? Hoe werkt dat dan?
“Heel veel commerciële bedrijven gebruiken Joomla. Als we iets bedenken waar meerdere klanten profijt van kunnen hebben, dan geven we dat terug aan de Joomla!community. Wij verdienen er ons geld mee, halen veel kennis uit de community en geven weer dingen terug. Dat is echt het bestaansrecht van Joomla: het delen van kennis.”
Even terug naar jou: jij was er ook bij vanaf het begin?
“Ja, nog voordat ik bij DSD werkte, werkte ik al met Joomla. Ik heb ook meegeholpen met het organiseren van de eerste Joomla!dagen in Nederland. Dat is alweer 11 jaar geleden. Ik heb ook in het bestuur gezeten van de Joomla gebruikersgroep regio Eindhoven. Een keer in de maand kwamen we bij elkaar om kennis uit te wisselen. Inmiddels ben ik daar uitgestapt, helaas kreeg ik het te druk. Ik ben nog wel lid van een digitaal netwerk van professionele Joomla ontwikkelaars. We delen kennis en als iemand een vraag heeft, dan helpen wel elkaar.”
En je spreekt dus op de Joomla!dagen?
“Mijn persoonlijke motivatie om aan de Joomla!dagen mee te doen is dat ik het heel leuk vind om kennis te delen, andere mensen dingen uit te leggen… Zaterdag geef ik een technische presentatie over hoe je Google Maps kunt gebruiken in Joomla-extensies en zondag vertel ik hoe DSD Business Internet een Joomla-project aanpakt. Dus van de offerte tot het opleveren en onderhouden van een website. Ik ga in op vragen als: welke extensies gebruiken wij, hoe denken wij dat we moeten omgaan met back-ups, met onderhoud en met hosting?”
Mag iedereen naar de Joomla!dagen komen?
“Jazeker, dat mag. De Joomla!dagen zijn begonnen met 80 bezoekers en inmiddels komen er zo’n 250 geïnteresseerden op af. Er zijn presentaties voor beginners, gevorderden en voor professionals op het gebied van marketing, techniek, design en algemeen gebruik. Toegang is niet gratis, maar je krijgt er echt heel veel voor terug. Meer info en aanmelden kan via www.joomladagen.nl.”
René tijdens de Joomla!dagen in 2015